Wednesday 29 January 2014

B Complex yang super ohsemmmm!!!!


B Complex adalah satu supplement yang lengkap dengan 8 jenis vitamin yang di perlukan oleh tubuh badan kita.

Antara vitamin yang terkandung dalam B Complex adalah:

1) B1 – Thiamin
Thiamin membantu untuk menukar glukosa kepada tenaga dan mempunyai peranan dalam fungsi saraf.

2) B2 – Riboflavin
Riboflavin terlibat terutamanya dalam pengeluaran tenaga dan membantu visi dan kesihatan kulit.

3) B3 – Niacin
Niacin adalah penting untuk badan untuk menukar karbohidrat, lemak dan alkohol ke dalam tenaga. Ia membantu mengekalkan kesihatan kulit dan menyokong sistem saraf dan penghadaman. Tidak seperti vitamin B yang lain, niasin sangat stabil dalam haba dan sedikit hilang dalam masakan.

4) B6 – Pyridoxine
Pyridoxine diperlukan untuk protein dan metabolisme karbohidrat, pembentukan sel-sel darah merah dan bahan kimia otak tertentu. Ia mempengaruhi proses otak dan pembangunan, fungsi imun dan aktiviti hormon steroid.

5) Folic acid (B9)
Folat diperlukan untuk membentuk sel-sel darah merah yang membawa oksigen ke seluruh tubuh. Ia membantu perkembangan sistem saraf janin, dan juga sintesis DNA dan pertumbuhan sel. Wanita mengandung memerlukan makanan yang kaya dengan folat.

Jika merancang untuk hamil, anda perlu mengambil makanan tambahan atau makan makanan yang diperkayakan (vitamin ditambah kepada makanan diproses). Ini adalah penting untuk mengurangkan risiko seperti spina bifida pada bayi. Asid folik adalah bentuk sintetik folat dan digunakan secara meluas dalam makanan tambahan dan makanan yang diperkayakan.

6) B12 – Cobalamin
Vitamin B12 membantu untuk menghasilkan dan mengekalkan myelin sel-sel saraf sekitar, keupayaan mental, pembentukan sel darah merah dan pemecahan sesetengah asid lemak dan asid amino untuk menghasilkan tenaga. Vitamin B12 mempunyai hubungan yang rapat dengan folat, kerana kedua-dua bergantung kepada lain untuk berfungsi dengan baik.

7) Biotin (B7)
Vitamin ini diperlukan untuk metabolisme tenaga, sintesis lemak, asid amino metabolisme dan sintesis glikogen.

8) pantothenic acid (B5)
Asid Pantothenic diperlukan untuk diuraikan oleh karbohidrat, protein, lemak dan alkohol serta mengeluarkan sel-sel darah merah dan hormon steroid.



Khasiat utama vitamin B-Complex

1. Menukar makanan kepada tenaga
Membantu penghadaman
Membantu menukar lemak, karbohidrat dan protein kepada tenaga, dan sekaligus mengurangkan masalah keletihan / kelesuan

2. Melawan tekanan
Memastikan kesihatan fungsi saraf, sekaligus meredakan sakit kepala, tekanan, kemurungan dan insomnia

3. Membantu tumbesaran
menggalakkan tumbesaran yang sihat dan normal bagi bayi dan kanak2
membantu pembinaan DNA dan sel2 baru serta mengurangkan risiko kecacatan otak atau tulang belakang

4. Rambut beruban dan gugur

membaiki masalah kulit kepala, kelemumur, rambut gugur, beruban
mengekalkan kesihatan rambut
5. Baik untuk mata
mengurangkan masalah keletihan mata
mencegah katarak
meningkatkan kualiti penglihatan
perkasakan memori dan daya pemerhatian serta fokus

6. Mencegah anemia
membantu pembentukan sel darah merah yang sihat dan antibodi
merangsang sirkulasi darah dalam tubuh
merendahkan paras sistin untuk kesihatan kardiovaskular
merawat atau mencegah anemia, sakit kepala, pening, lemah semangat, keletihan, migrain, muntah2, mabuk darat atau laut

7. Meredakan senggugut
baik untuk masalah senggugut (PMS),
meredakan kerisauan, keresahan dan masalah penghadaman, terutamanya mereka yang mengambil ubat hormon dan ubat tahan sakit

8. Mencegah perlcche
dikenali juga sebagai kerekahan mulut (mouth chilitis)
mencegah jangkitan lidah (glossitis)
nafas berbau

9. Detoksifikasi
meredakan alahan


Cara memilih vitamin B-Complex yang terbaik

mengandungi kesemua 8 vitamin – B1, B2, B3, B5, B6, B12, asid folik dan biotin sebagaimana dinyatakan dalam RDA (kesemuanya perlu diambil pada masa yang sama)
harus mengandungi 100% RDA untuk asid folik dan biotin
pastikan jurang peratusan nilai harian B1, B2, b3 dan B12 tidak terlalu besar
elakkan pengambilan B-Complex yang menawarkan rumusan larut-air (sustain release)


Urin kuning selepas mengambil B-Complex Shaklee?

ini merupakan situasi normal kerana B-Complex merupakan vitamin larut dan ia mengandungi elemen kekuningan
pada peringkat awal pengambilan, tubuh kita akan melakukan timbang tara terhadap kadar penyerapan, dan tahap kekuningan akan berkurangan dari masa ke semasa


nampak x betapa pentingnya B Complex ni pada tubuh badan kita


jom baca plak apa kesan nya jika tubuh kita kekurangan B Complex ni

Kelesuan
Tugas utama Vitamin B adalah bertindak sebagai koenzim untuk menghasilkan tenaga daripada makanan yang dimakan. Kekurangan Vitamin B boleh menyebabkan anemia, kelemahan dan ketidakupayaan otot. Contohnya kalau kita kekurangan Vitamin B12, kita boleh mengalami kegagalan pencernaan pada intestine yang tak berupaya untuk menyerap nutrien daripada makanan yang dimakan. Ia juga boleh membawa kepada kes anemia yang serius dimana badan tidak dapat menghasilkan sel darah merah yang mencukupi. Ini membawa kepada kelesuan melampau dan menyebabkan pernafasan yang pendek sebab sel darah merah tak cukup untuk mengangkut oksigen kepada sel untuk berfungsi secara optimum.

Kecelaruan Sistem Saraf
Vitamin B Kompleks bertanggungjawab memastikan perkembangan dan fungsi sistem saraf yang sempurna. Masalah kognitif yang berpunca daripada kekurangan Vitamin B termasuklah kekeliruan, mudah tersentuh, tekanan dan susah untuk tidur. Sekiranya Vitamin B1 atau Thiamine yang kekurangan, tubuh mungkin tak mampu untuk mencernakan karborhidrat dan seterusnya menyebabkan beriberi ataupun sindrom 'tak larat'. Beriberi menyebabkan seseorang itu mengalami kecelaruan dan pergerakan mata yang tidak terkawal. Kekurangan B3 yang sedikit boleh menyebabkan ketidakseimbangan mental dan kalau dibiarkankan tanpa dirawat boleh menyebabkan dementia. Kekurangan Vitamin B12 boleh menyebabkan pembantutan perkembangan saraf pada jari tangan dan kaki dan seterusnya menyebabkan rasa kebas dan mencucuk.

Masalah Penghadaman
Memandangkan Vitamin B membantu dalam pemecahan karbohidrat, protin dan lemak, kekurangannya menyebabkan gangguan pada penghadaman. Vitamin B5 dan Biotin adalah bertanggungjawab terhadap kedua-dua pemecahan makanan kepada tenaga dan sintesis lemak. Kekurangannya boleh menyebabkan loya, muntah dan ketegangan abdominal. Walaubagaimanapun kekurangan Vitamin B5 dan Biotin selalunya hanya berlaku dalam kes malnutrisi yang teruk, kerana vitamin ini selalunya terdapat dalam hampir kesemua kumpulan makanan. Kita juga boleh mengalami cirit-birit sekiranya gagal mengambil Asid folik atau Niacin yang secukupnya.

Masalah Kulit
Tanda kekurangan B Kompleks yang biasa ialah masalah pada kulit. Kekurangan Vitamin B2 atau B6 boleh menyebabkan rekahan pada sekeliling mulut ataupun dikenali sebagai cheilitis. Rekahan dan luka boleh menjadi radang atau dijangkiti dan membawa kepada ketidakselesaan dan kesakitan. Radang yang dikenali sebagai dermatitis juga boleh berlaku disekeliling hidung dan mulut. Kekurangan Vitamin B12 boleh menyebabkan glossitis pada lidah.






Jom dapatkan B Complex Shaklee dengan harga terbaek!!

sms/whatsapp
0132060902

No comments:

Post a Comment