Wednesday 12 November 2014

pengalaman bersalin di Hospital Sungai Buloh

Semalam patot nye aku kena ke KK Meru untuk wat FBC test
test ni utk cek hemoglobin
al maklumla HB aku makin turun so doktor nak tau la pe yg x cukop dlm darah aku sbnr nye
tapiiiiiiiiiiii
di sebabkan x larat punya pasal
aku call KK kat umah mak aku
ha la...
dr opis ke umah mak aku 15 minit je kot
dr opis aku nk ke KK Meru tu 45 minit hokey
boleh teberanak aku 
muahaha~

bila call nurse  yg jawab tu plak nurse yg handle aku sejak anak 1st lg
so dah biasa
bila dia dgr aku kena g cek jaoh2 cm tu dia suggest la utk tukar klinik
aku lagi la sukerrrrrrrrrr
dia pesan nnt call KK Tok Muda inform aku dah tkr tmpt check up sbb nk bpantang kat kmpong

so smlm bermula la antenatal aku kat KK Sg Tengi tu
weeehhoooo~
dia pon tanya la persiapan baby sume sbb dia ckp aku dah 37 minggu
kepala baby pon dah kat bwh
aku ckp la semuadah ready
tggl nk teran je
wakaka~

setakat ni aku adalah google2 review org tentang Hospital Sungai Buloh (HSB)
anak2 aku sblom ni pon mmg kat sana
setakat ni aku mmg puas ati la
cuma mungkin servis kat PAC tu slow sket sbb ramai kan
doktor nak kena attend ramai patient

ikot pengalaman aku la....
anak kedua aku di refer dr HTK sbb jantong dah lemah
CTG x cantek
doktor wat VE ckp dah 3cm
padahal aku cuma sakit pinggang je
pastu ada show
lendir + darah
igt malas nk g spital
hubby kat johor
tapiiiiiiiii mak abah aku dah cuak
tpaksa la aku g spital gak walo x redhooooooooooo
wakakaka~

sekali tu........doktor HTK reject lak aku
dia ckp aku kena g HSB gak
tup..tup ...ambulan dah ready dpn wad bersalin tu
terpinga2 la aku
mak aku lg la..
x smpt pesan pa pe dorg dah tolak masok ambulan
x smpt nk mntk maaf pon kat mak ayah aku
ciissss

smp HSB dah ada 3 doktor pakar tunggu
sbb kes aku ni di klasifikasi kan kecemasan
KECEMASAN hokey

smp je kat katil dorg tros psg kan CTG
YES..mmg bacaan x cantek
dan aku mmg xde kontraksi langsong ms tu
amik lak mesin scan
and againnnnnnnn
baby aku br nak masok 35 minggu
which is kalo bersalin dia akan kategori pra matang

sorg doktor pakar suggest injection matang kan paru2 baby
owhhh....saket hokey
3 org doktor pelatih amik darah
aku je yg blur2
doktor pakar decide nak emergency C-Sect
sbb takut baby lemas
aku ckp.. "suami saya xde..blom sampai..boleh tggu dia x?"
aku dah nak nangis time ni
ha...la ...di buat nye umur aku x pnjang kang
nak gak tgk muka suami aku wat kali terakhir
wakakaka~
"suami puan kat mana?"
"johor..tp dia dah on the way" aku main tibai je ckp dia dah on the way dengan harapan mak aku x mgelabah smp lupa nk inform laki aku
wakaka~

tp akhir nya aku redhoooooooo sign je borang2 yg doktor tu bg smbil doa2 nk bsalin normal je


lastlyyyyyyy
CTG dah cantekkkk
yea....
xyah bersalin
muahaha~
doktor ckp jap lagi kalo CTG makin cantik aku boleh balik
tp dtg lg kalo ada kontraksi
aku senyum je
ngeeee~
tapiiiiiiiiiii
sorg doktor ni insist nk wat VE lagi
aku pon redhoooooooooooooo
"puan..dah 4 cm"
haaaaa..........
"saya tolong bukak kan jalan ye"
hambek ko...terangkat2 tilam tu aku tarik sbb tahan sakit

" ok..tolak patient g labour room"
watdehel....


panjang lagi kronologi citer aku ni
tp aku pendek kan...
secara keseluruhannya servis di HSB amat memuaskan ati
pakar2 yang bg penerangan jelas + terang + nyata
aku boleh nmpk doktor berlari2 sbb kes aku ni
doktor yg bertimbang rasa
mntk izin nk bagi baby FM sbb masa tu keadaan aku x mengizinkan utk BF baby
nurse2 yang sentiasa berlegar2 utk pantau patient
doktor2 pelatih yang rajin dtg melawat bertanya kabar ibu2 baru

aku dok wad 6C
walopon aku ada GL yang melayakkan aku dok wad kelas 1 tp aku xnk
aku lg sk dok ramai2
share citer ngan katil sblah kiri kanan depan

sblh katil aku dulu ada bdk india umur 16 taon
peknen 24 minggu tp dah ada kontraksi
br pas kena cerai dengan suami
boleh imagine?
doktor nak wat VE dia x bg
tp dia menahan skt kontraksi
kaunselor dtg tiap waktu borak ngan dia
dia cm down sket sbb suami tgglkan dia
so dia cm x nk anak tu
tapi dia sbok ckp ank aku comel
last2 kena operate
dia pnjm tepon aku nk tepon mak dia
nk suruh mak dia dtg
ye la..mak je la tmpt ngadu
tp tau pe jd
mak dia kirim brg kat mak gad india tu je
mak gad tu plak yg naik teman dia
bleh?

rasa nak tunjal kepala mak dia
ehhh~

pastu ada kwn2 dia dtg
br aku nmpk dia cm hepi sket
ari akunk discharge tu aku jmpa dia
bg tau aku dah nk dicharge
dia wat muka sedih
aku tau dia sedih
aku ckp nnt jg baby elok2
baby dia pompuan
tetiba dia ckp dia rindu baby dia kat NICU
dia x jenguk anak dia lgsong sejak operate tu

aku x slhkan dia
aku salahkan mak ngan bekas laki dia tu
eh
muahaha~

k la..
bye

No comments:

Post a Comment