Friday 21 March 2014

Kesan kekurangan berat badan (underweight) dan cadangan vitamin yang sesuai


kurus...
sape yang xnak kurus kan?

anak dara
bakal pengantin
ibu lps bersalin

rasanya inilah golongan utama yang begitu mementingkan kurus
ye la...
kurus untuk sihat kan
ngeee~

tapi..
terlalu kurus juga tidak elok untuk kesihatan ye kawan2
terlalu kurus @ underweight adalah menakotkan


kalau dah ghupe gini xke manakotkan?
dulu saya pon teringin nak kurus tapi saya x diet
waktu sekolah berat saya adalah sekitar 55-57kg
yg bagi saya agak "cumel" ketika itu
muka lebar cam pinggan
betis kecik sket dr kayu balak
hodoh!!
jiwa remaja la kata kan
dok asrama membuatkan saya set dalam otak bahawa saya x bleh skip waktu makan
nnt lapa
 so blk kelas, minom petang,makan malam,minom malam semua saya rembat
hahaha~
blom campur roti2,biskot2,air kotak,jajan2 yang saya telan masa prep
bila bdn cm tong br nak insaf

sementara tggu tawaran belajar saya bekerja sbagai guru ganti
sibok dgn aktiviti sekolah
penat
blk umah mesti tido
menyebabkan waktu makan saya x menentu
kadang makan
kadang x

bila dah sambung blaja lagi la
waktu makan mmg kelaut
sibuk dengan assignments,presentations dan sume2 membuatkan saya lupa psl makan
peliknya waktu tu x lapa pon
nasi putih,kicap ngan hot dog pon kira jadi la
hahaha


sampailah saya perasan seluar2 slack saya mula longgar
adik saya ckp saya dah cm papan sekeping
baju dah turun saiz xs
berat badan 45kg

bila kerja ke-kurus-an saya menjadi2
makan sket tros membuang
makan nasi 2 , 3 suap saya dah kenyang cm makan 2,3 pinggan nasi
saya mula pelik
cm apa yang saya makan x tersimpan langsung
ngeee~

bila nak dekat kawen mak ingatkan saya tentang suntikan Rubella
ye..saya x amik zaman skolah sbb ayah saya ckp saya kecik lagi time tu
so dia x sign surat kebenaran yg skolah bagi
kahkahkah~

so g klinik panel kolej tempat saya mengajar
masuk je bilik doktor tu tenung saya
soklan pertama:

awak aneroxia?

demmm

"NO"

Bulimia?

"NO"

"then..why?"

" i dont know..this is me..real me"

"baring jap"

"why doc? is anything wrong with me?"

" u underweight.berat u x sepatotnya cmni..terlalu kurus"

*demmmnnnn*

"i suspect u ada thyroid"

dia cek leher,jantung,tangan,nadi

"everything is normal"

"so?"

"blood test"

" ok..next week..i dtg nak amik rubella je"

waaaaa.....~

x best hokey bila org dah pandang kita underweight

selain daripada banyak kesan buruk underweight ni berbanding kesan baik yang x berapa baik tu..

Berat badan yang tidak normal iaitu di bawah berat badan ideal sebenarnya (BMII < 18.5) akan menyebabkan beberapa masalah kesihatan yang serius seperti :

1. KEGUGURAN DAN MASALAH KEHAMILAN (bagi ibu mengandung) : Kajian ke atas 603 wanita yang underweight menunjukkan, 72% berisiko mengalami keguguran janin semasa trimester pertama. Satu lagi kajian ke atas 943,000 wanita di Sweeden menunjukkan wanita yang terlalu kurus mempunyai risiko alahan mengandung yang teruk semasa mengandung.

2. MASALAH KESUBURAN LELAKI : Penyelidik Denmark pula mendapati terdapat kaitan di antara berat badan lelaki dengan kualiti dan kuantiti sperma. Jika berat badan kurang, kuantiti sperma adalah 33% lebih rendah dari mereka yang mempunyai berat badan normal.

3. MASALAH PARU-PARU : Wanita yang terlalu kurus mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mendapat masalah paru-paru seperti pneumonia, bronchitis dan asthma apabila usia bertambah. Penyelidik juga mendapati, wanita yang underweight mempunyai kesukaran dengan hormon pertumbuhan yang dipanggil "growth-factor". Ia menyebabkan kesihatan tisu pada paru-paru sukar untuk dikekalkan.

4. KEMALANGAN : The American Journal of Public Health menunjukkan satu kajian oleh Wisconsin Medical College ke atas 22,000 orang, lelaki yang underweight mempunyai risiko tinggi untuk mati akibat kemalangan, berbanding lelaki yang mempunyai berat badan normal/ berlebihan

5. TULANG RAPUH : Kajian menunjukkan lebih kurus seseorang wanita itu, lebih rendah kepadatan tulang mereka. Kajian ke atas 3,383 wanita underweight yang berusia menunjukkan, mereka lebih mudah mendapat keretakan tulang pinggul.

6. ARTHRITHIS : Kajian The Mayo Clinic mendapati, orang yang kurus dan underweight mempunyai lebih kesukaran jika menghidapi arthritis. Apabila arthritis berlaku, keradangan berlebihan boleh berlaku tiga kali ganda lebih di seluruh badan.

7. PENYAKIT JANTUNG : Penyelidikan mengkaji genetik 75,000 orang yang mempunyai gen kurus IRS1 mendapati mereka lebih mudah mempunyai paras lemak yang tinggi di dalam darah. Ia meningkatkan risiko penyakit jantung. Penyelidik memberi amaran, "Lemak yang disimpan di dalam badan adalah lebih berbahaya dari lemak yang tersimpan di bawah kulit"

8. DIABETES : Individu dengan gen kurus IRS1 juga adalah berisiko tinggi mendapat diabetes type 2 sebanyak 20% lebih tinggi.

9. KANSER PAYUDARA : The Karolinska Institute di Stockholm, Sweden menjalankan kajian ke atas 6,000 wanita. Mereka mendapati wanita Sweeden yang mempunyai berat yang lebih tinggi semasa muda mempunyai risiko yang lebih rendah terhadap kanser payudara ketika menopause. Walaubagaimanapun, berat berlebihan semasa berusia pula meningkatkan risiko kanser payudara hingga menyebabkan kematian.

10. TEKANAN : Kajian di Sweden mendapati lelaki kurus atau underweight adalah lebih mudah mengambil keputusan membunuh diri. Meraka yang underweight mempunyai 12% lebih risiko. Meraka yang overweight pula mempunyai 12% kurang risiko membunuh diri


Underweight dan BMI

Istilah ‘kurang berat badan’ (underweight) sebenarnya merujuk kepada seseorang yang mempunyai berat badan yang kurang dari sepatutnya berdasarkan umur, berat dan ketinggiannnya. Ianya selalunya dikira dengan menggunakan formula body mass index (BMI).

18.5 atau kurang Underweight
18.5 – 24.99 Normal
25 – 29.99 Overweight
30 – 34.99 Obesiti (Kelas 1)
35 – 39.99 Obesiti (Kelas 2)
40 atau lebih Morbid Obesiti



cantek???

hmmmm...


Cadangan supplement @ vitamin



Dalam Set Tambah Berat Badan Shaklee ini terkandung Meal Shakes, B Complex dan Vita Lea :

Meal Shakes - Membekalkan 35% atau lebih nilai harian bagi 19 vitamin dan mineral yang penting. Kaya dengan kalsium, fiber dan protein. Rasanya pun sedap macam milk shake kat McD. Protein amat penting dalam penambahan berat badan ni kerana pengambilan protein boleh mengisi keperluan tubuh sebab protein adalah asas kepada pemakanan tubuh badan sama ada nak tambah berat ke, nak kurus ke, nak cantik ke....semua ni perlukan protein. Protein juga membantu penyerapan yang lebih baik ke atas supplemen yang kita ambil

B Complex - Mengandungi 8 jenis vitamin B yang penting untuk badan, mengawal atur kadar metabolisma dalam badan, menggalakkan kesihatan sistem kardiovaskular, mengurangkan rasa letih, tekanan perasaan dan meningkatkan sistem pertahanan badan. B Complex ini juga meningkatkan selera makan.

Vita Lea - Dilengkapi dengan 28 jenis vitamin dan juga mineral yang diperlukan oleh tubuh badan kita. 





more info?
price?

Ask me...
013.206.0902
zarina.sharudin@gmail.com

No comments:

Post a Comment