Thursday 12 February 2015

Bayi batuk berkahak?? Risau nyaaa~


bayi batuk?
dada berbunyi?
berkahak?

Ya Allah...risau nya la
camtu la yang aku rasa bila baby Mika batuk
terjangkit dari kakak dan abangnya
tengok dia batuk sampai merah2 muka
merah2 gak la mata aku
sedih tgk dia camtu
walopon doktor kata sbnr nya batuk tu bagus utk kuarkan bendasing dr paru2 dia
tetapla x sanggup dengar!!
i hetchu batuk!!

bawak g klinik
doktor kata lungs clear!!
yang berbunyi tu bukan kahak
tapi lendir
batuk sbb hingus dia melelh masuk ke tekak
baby kan asik baring je
lagi pon baby mana reti nak hembus hingus

aku try sedut hingus dia pakai penyedut hingus tu


tapi tak membantu sangat
aku x berani nak sedut sendiri
sbb fikirkan pasal hygienic tu

bila hidung dia tersumbat aku ngan suami akan gilir2 dokong dia sampai dia rasa selesa ataupon tertidur
kadang2 aku susu kan dia sambil berdiri pastu bejalan dalam umah tu
lenguh tangan tu mmg la lenguh
tp sampai ke ati nk tgk anak menyusu sambil tercungap2 sbb hidung tersumbat?

aku gugel gak la petua org2 lama:

 1. Sapukan dengan Minyak Bawang Putih

Cara membuat minyak bawang putih -Panggang bawang putih dgn kulit sampai masak atau kulitnya sudah hitam, kemudian lenyekkan pada minyak, sapu di dada anak ketika batuk selsema..

-Bawang putih juga sbg antibakteria n antivirus..info khasiat bawnag putih selebihnya boleh rujuk http://allmedmedia.com/garlic-health-benefits/


2. Petua Garlic socks : 

Letakkan bawang putih pada stokin anak. Pakaikan anak stokin berlubang besar sedikit sprt jenis berkait atau yg berlubang- lubang, kemudian ambil sehelai lagi stokin masukkan bawang putih yg telah ditumbuk tidak perlu lumat, untuk bayi ambil separuh bawang putih dahulu ditakuti kaki anak terlalu kepanasan (tujuan guna 2 stokin berlapis adalah bagi mengelakkan tapak kaki bayi kemerahan sbb kepanasan bawang putih). Jika bayi tidak selesa, boleh gunakan shj minyak bawang putih yang telah dibuat sprt gambar di atas, dan sapukan pada tapak kaki anak.

Untuk anak yg lebih dewasa, boleh guna sehelai stokin sahaja atau lekatkan sahaja bawang putih di tumit menggunakan handsaplast. Biar anak tidur semalaman begitu. Selalunya, nafas anak juga akan berbau bawang putih apabila bangun tidur. Tujuannya supaya bawang putih itu menyerap dalam kulit sebagai antivirus . 

Garlic enters your system and heads straight for the lungs.Garlic is amazing for the lungs. This is a great way to fight bacterial infections. It also enhances your immune system and fights viruses at the same time!

3. Petua bawang merah

Potong bawang merah kepada 2 dan letakkan di tepi bantal anak, buat selama 3 hari berturut. Bawang akan meng'absorb' semua virus2 di udara. Bawang yang terdedah tadi jangan di gunakan didalam makanan kerana dikuatiri memudaratkan. 


Nota : Jangan sekali2 menggunakan bawang yang telah terdedah.  

tapi aku x guna kan pon
bukan x pcaya tapi x bkesempatan je heee

tapi aku guna kan teknik ni
percussion/steaming/cupping orang panggil


A

tepuk di sisi badan ye
bukan di tulang belakang
dan pasti kan bayi sekurang2 nya 2 jam selepas menyusu
kang muntah tbelahak plak
walopon aku x guna steaming tu
aku cuma tepuk2 je
tepuk ni fungsinya melonggarkan kahak2 yang ada kat paru2 tu
jangan risau kalau anak tertelan kahak tu
sbb kahak tu akan keluar melalui najis

cm aku buat kat baby Mika
aku cuma tepuk lembut je
baby lagi kot...patah plak tulang rusuk nya
hahaha~

baby bwh 2 taon mmg x di galakkan @ di benarkan bagi ubat melainkan keadaan yang amat dan sangat memerlukan ubat
jika baby menyusu badan..kerapkan lagi bagi susu
jika menyusu formula..kerapkan gak bagi
jika kahak pekat..ibu2 boleh la mencairkan sedikit susu formula tersebut utk sementara waktu dengan mengurangkan jumlah scoop susu

Alhamdulillah skrg baby Mika dah sihat 
tiada lagi batuk dan selsema
weee~


No comments:

Post a Comment