Thursday 9 October 2014

Kisah MGTT dan BSP part 1

Assalammualaikum uollsss
ngeee~

dah berabok kot blog ni
wakakaka
yolah hai
sejak ngandong malas plak aku nak menaip
padahal banyak je benda nak citer
wat tatapan di hari tua
ecece
naseb baek customer2 sume da pandai call
" kak,muka saya berjerawat la..amik GLA ok x?"
" eh harus lah ok..mmg di galakkan" jawab ku sambil tangan ligat memilih baju baby di pasaraya
haaaa....pasaraya gitewww

hmmm....baby dah masuk 32 minggu dalam perot ni
cukop maen suka ko bergelinjang kat dalam tu kan
senget benget perot mak ko ni ha
sampai kena pakai tudung labuh sket tutop perot sbb nnt org nmpk perot aku berombak2 di kejekan dek budak kecik kat dalam ni
eh..wakakaka

aritu kantoi MGTT...cisss
ni sume pasal makan buah manis2 la ni
ceh..salahkan buah lak
muahaha~

aritu kol 7.20 aku dah terpacak kat KK Kapar nun
pintu klinik pon x bkk lagi tapi org da ramai tggu
bila nampak je acik nurse india tu datang cecepat aku jalan g pintu
dapat la no giliran ke 8
berdebar2 jantung siot
yela...pestime nak minom air gula kot
da la bila aku gugel sume nye memomok kan aku dengan citer yang x best 
x membantu langsong hokey!!
ngeee~

tunggu punya tggu sampai la giliran aku
k..sila masuk dengan macho ye
hahaha

kena amik darah kotttt
aku bajet amik kat ujung jari je
sekaliiii...hamik ko
jarum gemok yang amat
cisss....dah la lapo
oh..ye korang kena puasa start kol 10 malam hokey
cari2 urat x jumpa
4 kali dia cucuk aku x jmpa urat!!
sakit weiiii
naseb baek nurse tua kalo muda mmg aku dah maki
walopon jaoh di sudut ati aku rasa nk tendang kerusi nurse tu
eh...hahaha
last2 dia amik darah sket yang keluar kat kulit aku tu je
ngeng tau
so bacaan awal ialah 4.2 je..
maksudnya normal la utk yang berpuasa
kang rendah sangat cm x logik plak
pastu masuk bilik sebelah utk minum air gula
dalam cawan plastik yang berkaki tu



lebih kurang banyak ni la
naseb baek dalam bilik tu ada kerusi
laju2 aku duduk
air tu suam lagi
so xde masalah sangat la
walopon rasanya x sedap mana
rasa dia cmne?
mmmm....
korang pnh makan cotton candy@gula2 kapas tu x?
haaa.....camtu la rasanya tapi dalam bentuk air
bagi aku la..



sebenar nye tu air glucose je
bkn lah air gula pasir tu
xla terok mana rasanya
mungkin sbb suam kot
aku minom sket2
tp akak tu minom skali teguk je
rilek je dia..
dia ckp tu kali kedua dia minom
errkkkk...kena minom banyak kali ke?
waaa....
eh..x..dia mmg ada kencing manis (GDM) sejak anak kedua
ooo....lega den
dah abes minom kena tggu 2 jam plak
adoiyaiiii...
da la lapa + ngantok
last2 aku balik umah je
almaklumla umah dekat je
ngeeee
sampai umah aku membongkang tido
hahaha
 cukop 2 jam aku blk klinik
masuk amik darah lagi
tetapla xjumpa urat
eh..korang ni nape
manjang x jumpa urat aku
ke urat aku yang dah banyak putus?
kahkahkah
eh..xyah nak gelak sangat la ye
result aku 7.9 hokey
patot nye..7.8 je!!
cissss
terlebih 0.1 lak
hahha
nurse cakap jumpa je la doktor
lagi pon aku ada mslh HB rendah
puiii!!
eh...
tros rasa down
kikiki~
dalam bilik doktor aku tnya...

"terok sangat ke result MGTT saya tu doktor"
"eh..tak..7.9 ni just border line je..kalau swasta atas 8...kita just nak pantau je"

fuhhh...
lega...
tros aku nampak doktor india tu cantek gila walopon dia agak "sihat"
heeee~

tapiiiiiiiiiii
kena wat BSP
xpe la nakkkk...mak redhoooooooooo
redhoooo la sangattttt
wakakaka

pastu doktor bagi tarikh untuk ceramah diet dengan pakar zat pemakanan
kompom la aku x g
wakakaka
aku baru je amik cuti kot
pandai2 la aku diet sendiri nnt
ngeee~

BSP ni kena buat 4 kali sehari
gilooo ahhhh
kurus aku ulang alik ke KD Tok Muda tu
kol 8 tepat aku da terpacak kat situ
nurse tu boleh lak terkejut sbb aku kena wat BSP
muahaa~
jangan ko sangka orang kurus xde risiko GDM ye
eh..kurus ke kalo berat 55kg tu
wakaka

sebelom wat BSP ni cam biasa la ye kena puasa gak start kol 10 malam
amik darah ujung jari je
kalo kena amik pakai jarum besar tu mmg aku jotos kepala nurse tu
hahaha

so result aku untuk BSP kali pertama ni

8.00 pagi - 4.7 (puasa dari 10 malam)
10.00 pagi - 4.2 ( sarapan = roti gandum sekeping + air kosong)
2.00 ptg - 5.0 (lunch = nasi putih + sayur bayam + fish cake + air kosong)
8.00 malam - 4.4 ( pau goreng + keropok lekor + roti sardin + buah jambu + air kosong)

wakaka
sila jangan ikut diet aku untuk yang malam tu ye
tu sebab aku kebulur giler nak mati
pasrah je 
pas makan rasa nyesal sampai nak hentak kepala atas lantai
huahuahua~

oh ye...sila dan wajib puasa 2 jam sebelom amik darah ye 

blk umah suami aku upah nasi putih + lauk sardin + telur dadar
oh heaven!!
kahkahkah

repeat BSP 2 minggu lagi
harap2 sume ok
naseb baek dah nak beranak
sian aku pada mereka2 yang terpaksa wat BSP ni dr trimester pertama lagi
eh..
xpe..untuk baby gak
nak baby sihat takkkkkkkkkkkkk?
sila usap perot

=)

k dah..
aku dah kebulur ni
bye
nnt aku citer apa itu MGTT ngan BSP serta diet2 nye










No comments:

Post a Comment