Tuesday 11 February 2014

I am a teacher...just my 2 cents




I am a teacher
an english teacher..

bukan mudah jadi cikgu sekarang ni kan..
parents lak sket2 dtg mengamuk kat sekolah,kolej

x tau sape nak salah kan
salah cikgu ke
salah mak bapak yang manja kan anak ke

aku pon anak cikgu gak
kena denda
kena rotan
xde lak mak ayah aku nak dtg sekolah marah2 cikgu
lagi tambah kena marah ada la kat umah
tapi sket pon aku  xdendam ngan cikgu

aku ingat lagi cikgu Arappan
cikgu disiplin kat sekolah aku
selamba badak je dia sebat tangan aku sebab lambat g perhimpunan
tapi..
siyes aku berterima kasih kat dia
pasal dia rotan la aku menjadi org skrg

igt lagi masa nak masuk form 6
dtg dftr dengan ayah aku
dia rileks je salam ngan ayah aku sambil ckp "saya kenal dia ni"
gullpp...aku senyum2 je
hahaha~
terima kasih cikgu sebab rotan saya

ingat lagi mr siva
masa aku form 4
ajar english
hari2 soal aku dalam kelas
soh buat ayat dalam english
sket.."zarina..give me an example"
hadoiyaiiii
tapi..sebab dia aku jd cikgu bi arini
terima kasih cikgu..

Dulu kena rotan takut giler nak balik umah
takut kena marah
sepanjang hari doa cikgu x tepon umah bg tau mak ayah
bapak aku cikgu kot
mau kena tambah lagi kang
hahaha~

Alhamdulillah..hari ni aku pon jd cikgu
walopon bkn cikgu skolah
cikgu anak murid besor
hahaha~

tapi bila baca tentang kes2 mak ayah report polis sana sini
aku jadi ...hmmmm..pe lah nk jadi skrg
student dulu x sama cm skrg
mak bapak dulu pon x sm cm skrg

mungkin cikgu skrg x sama cm dulu
cikgu2 aku dulu garang tp niat baik nk mendidik
mungkin cikgu2 skrg jd cikgu sebab "terpaksa"
jiwa mendidik tu xde
penuh emosi

Students skrg pandai berdendam
dendam dgn cikgu
dorg lupa ilmu yg cikgu2 tu bg
x berkat
cmne nk berjaya..

jd cikgu ni bukan nak mintak hadiah menimbun masa hari guru
bukan nk glamer masuk suratkabar belasah student

cuma...
nak tgk student berjaya
jadi org berguna

igt lagi satu group student dtg jumpa aku masa nk exam..

" miss..kami mintak maaf byk2 kalau ada buat miss marah dlm kelas..halal kan ilmu yg miss bagi dan ajar kat kami..terima kasih miss..doakan kami miss"

blom lagi msg2 yang student anta masa hari guru

percaya lah..
xde apa yang membanggakan bg seorang guru/pensyarah selain daripada nampak student naik pentas untuk konvo


pada cikgu2...CUBA la ikhlas kan hati masa mendidik..niat aku satu je masa mengajar..aku harap anak2 aku nnt akan dapat cikgu yang baik dan ikhlas mendidik

sama cmne aku cuba jadi yang terbaik dan ikhlas dalam mendidik anak org lain


peace yo!!



































No comments:

Post a Comment