Tuesday 4 February 2014

Anemia @ kurang darah dan vitamin yang perlu di ambil



Apa itu anemia??
sebelum ini saya sering mendengar perkataan anemia tapi x pernah ambil peduli
sehinggalah saty sendiri menghidap anemia semasa mengandung anak kedua
anemia ketika mengandung adalah ibarat mimpi ngeri ye kawan2
tiap kali check up di KK x abes2 la nurse tu membebel sebb HB saya semakin jatuh
bermacam2 cara saya lakukan untuk menaikkan HB.makan jambu batu,makan kerang, ikan bilis, bayam.minum jus delima tapi kesannya tetap sama
mungkin lain orang lain cara nye kan...

Anemia ini bukan sahaja meghnatui wanita yang hamil..malah remaja juga menghadapi masalah ini

Jom kita study apa itu anemia...

Anemia atau lebih dikenal masyarakat sebagai penyakit kurang darah, lazimnya sering dialami kebanyakan wanita dan remaja perempuan. Masalah kekurangan darah sering dilihat hanya sebagai penyakit ringan.

Bagaimanapun, apabila ini berlaku ia tidak harus dipandang remeh kerana keadaan berkenaan berpotensi menjejaskan sistem imun setiap wanita yang mengalaminya. Anemia akan menyebabkan seseorang mudah pitam, lesu, kurang cerdas dan cergas, mudah letih serta mengantuk manakala bagi yang masih belajar, khususnya remaja perempuan akan mengalami kurang daya tumpu dalam pelajaran.

Wanita dan remaja perempuan lebih berisiko mengalami anemia kerana kekurangan zat besi lebih banyak berbanding lelaki, sedangkan keperluannya dalam sehari adalah tinggi.

Dalam sehari, setiap wanita akan kehilangan kira-kira satu hingga dua miligram (mg) zat besi melalui perkumuhan secara normal. Ketika kedatangan haid, misalnya, kehilangan zat besi boleh bertambah hingga satu mg lagi.

Umumnya, apabila seseorang itu mengalami anemia, hemoglobin di dalam sel darah merah akan berkurangan. Hemoglobin adalah pengangkut oksigen dan zat makanan ke seluruh badan.

Otak memerlukan oksigen dan zat makanan yang cukup untuk berfungsi dengan optimum.


Bagi wanita hamil khususnya, anemia sangat bahaya kerana boleh menyebabkan tumpah darah semasa dan selepas bersalin, tekanan darah tinggi (eklampsia), keguguran dan kematian. Malah, anemia juga bahaya kepada bayi yang dikandung kerana boleh menyebabkan kematian janin, kelahiran bayi tidak cukup bulan dan kelahiran bayi kurang berat badan. Justeru, keperluan zat besi pada wanita juga meningkat saat kehamilan dan melahirkan. Ketika hamil, seorang ibu tidak saja dituntut memenuhi keperluan zat besi untuk dirinya, tetapi juga harus memenuhi keperluan zat besi untuk pertumbuhan janinnya.


Selain itu, perdarahan saat melahirkan juga dapat menyebabkan seorang ibu kehilangan lebih banyak lagi zat besi. Dengan alasan itulah, setiap ibu hamil disarankan mengambil zat besi tambahan.



Anemia dikesan melalui ujian darah iaitu apabila paras hemoglobin (Hb) dalam sel darah merah kurang daripada 11g.

Untuk menentukan tahap anemia teruk atau tidak:

Paras Hb (g/dl) - Tahap anemia

< 6.9 - Sangat teruk

6.9 < 8.0 - Teruk

8.0 < 9.5 - Sederhana

9.5 -10.5 - Ringan


Tanda - tanda anda mengalami Anemia:

1. Kelopak Mata Pucat

Sangat mudah untuk mengenal pasti anemia dengan melihat mata. Ketika Anda meregangkan kelopak mata dan memperhatikan bagian bawah mata. Anda akan melihat bahagian  dalam kelopak mata berwarna pucat.

2. Sering Kelelahan

Jika Anda sering merasa penat..mungkin anda mempunyai sel darah merah yang rendah. 

3. Sering Mual

Mereka yang menderita anemia seringkali mengalami gejala morning sickness atau mual segera setelah mereka bangun dari tempat tidur.

4. Sakit kepala

Orang yang mengalami anemia sering mengeluh sakit kepala secara terus-menerus. Kekurangan darah merah membuat otak kekurangan oksigen. Hal ini sering menyebabkan sakit kepala.

5. Ujung Jari Pucat

Ketika Anda menekan ujung jari, daerah itu akan berubah jadi merah. Tetapi, jika Anda mengalami anemia, ujung jari Anda akan menjadi putih atau pucat.

6. Sesak napas

Jumlah darah yang rendah menurunkan tingkat oksigen dalam tubuh. Hal ini membuat penderita anemia sering merasa sesak nafas atau sering mengah atau letih ketika melakukan aktiviti seharian seperti berjalan ataupon membuat kerja umah

7. Denyut Jantung Tidak Teratur

Palpitation adalah istilah perubahan untuk denyut jantung tidak teratur, terlalu kuat atau memiliki kecepatan abnormal. Ketika tubuh mengalami kekurangan oksigen, denyut jantung meningkat. Hal ini menyebabkan jantung berdebar tidak teratur dan cepat.

8. Wajah Pucat

Jika Anda mengalami anemia, wajah Anda akan terlihat pucat. Kulit juga akan menjadi putih kekuningan.

9. Rambut gugur

Rambut gugur boleh menjadi gejala anemia. Ketika kulit kepala tidak mendapatkan makanan yang cukup dari tubuh, Anda akan mengalami penipisan rambut dengan cepat.

10. Kurang daya tahan tubuh

Ketika tubuh Anda memiliki tenaga yang sangat sedikit, kekebalan atau kemampuan tubuh untuk melawan penyakit akan menurun. Anda akan mudah jatuh sakit atau kelelahan


Punca Anemia

Terdapat beberapa faktor yang menyumbangkan terjadinya penyakit darah seperti anemia ini. Antara faktor utama ialah kekurangan vitamin atau zat galian terutamanya zat besi dan vitamin B12. Bagi wanita hamil memerlukan lebih zat besi; sekiranya pengambilan zat besi kurang, wanita tersebut akan mengalami anemia, terutamanya semasa separuh kedua tempoh kehamilan. Kekurangan pengeluaran sel darah merah, yang mana mungkin disebabkan oleh faktor keturunan atau disebabkan oleh kekurangan asid folik. Kecacatan sel darah merah yang disebabkan keturunan, seperti anemia sel sabit dan anemia hemolitik. iaitu kemusnahan luarbiasa sel darah merah yang cepat tanpa diganti dengan lebih pengeluaran.Penyakit yang memberi kesan kepada pengeluaran sel darah merah seperti penyakit leukemia. Terdapat sesetengah ubat-ubat yang memusnahkan sel darah merah atau mengakibatkan pendarahan dalam perut. Selain daripada itu juga ketidakstabilan enzim G6PD boleh menyebabkan terjadinya penyakit anemia sekiranya pesakit terdedah kepada ubat gegat dan memakan kacang parang lalu menyebabkan sel darah merah pecah lalu terjadinya anemia.

Anemia akan membahayakan jika terjadi kepad ibu yang mengandung:

~ Risiko Keguguran

~ Bersalin Awal

~ Kematian janin dalam kandungan


~ Tumpah darah semasa & selepas bersalin


Bukan sahaja kepada ibu..malah bayi dalam kandungan juga akan menghadapi risiko

~ Bayi kurang berat ketika lahir (kurang 2.5kg)

~ Kelahiran tidak cukup bulan (pra-matang)

~ Lemas semasa lahir


~ Pertumbuhan bayi terlambat

Oleh sebab itu..pesakit anemia terutamanya ibu mengandung perlu mengambil supplement tambahan untuk memastikan tubuh badan ibu akan membekalkan tenaga dan segala vitamin dan khasiat yang di perlukan oleh bayi dalam kandungan

Supplement yang di cadangkan untuk pesakit anemia:


Vita Lea + B Complex + Vita C





jom dapatkan set ini dengan harga terbaek!!

konsultasi percuma

sms/whatsapp 013.206.0902

No comments:

Post a Comment